Idag släpper Malmöbandet This Is Head sitt självbetitlade tredje album.
En skiva de spelat in på den lilla ön Mjörn mellan Orust och Tjörn i vackra Bohuslän.
Jag ringde upp gitarristen Henric Claesson för att prata lite om processen med skivan.

Favoriter Apple Music

-Hur hamnade ni just på Mjörn?

Förra skivan, The Album ID, spelade vi in i Svenska Grammofonstudion i Göteborg vilket är en stor studio med många möjligheter. Då jobbade vi tillsammans med Kalle Gustafsson som var medproducent. Egentligen kan man väl säga att vi redan där kände att man med nästa skiva ville vi göra något nytt. Då hade Tom Malmros nämnt att det hade varit kul att göra något i hans stuga vid Timmerdalen på Mjörn. Vi andra tyckte det hade varit kul att göra något som var begränsande på så vis att man kan ta med mycket utrustning, men man kan inte göra som förra skivan och vara i en superstudio där man har tillgång till allt.
I en sommarstuga finns det inte så mycket plats som i en stor studio, vilket jag tror man kan höra på låtarna också. Det finns lite läckage i mickarna då mycket är inspelat live. Förstärkare, trummor och allt fanns samlade i vardagsrummet som vi gjort om till studio.

Sedan kändes det som en grym grej att göra. Det var sommar och vi hade vädermässigt en bra vecka. Vi hade nära till havet och kunde ta morgon-, middag- och kvällsdopp, och däremellan äta och spela in och jamma samt skriva klart låtarna.
Det blev en grym vecka, och det tycker jag speglas i resultatet.

-Du ser solnedgången framför dig samtidigt som du lyssnar på People .

Faktiskt så skrevs just People och Timmerdalen på plats under veckan. Framförallt är det bra för oss som band att testa att göra något väldigt koncentrerat och fokuserat. Där ute finns ju inga datorer, telefoner eller internet. Det fanns inte ens några grannar. Så det blev bra för oss att under en vecka se hur mycket som blev gjort.
I början tänkte vi att vi skulle vara nöjda om vi fick ihop tre låtar. Men sedan kom vi därifrån med en hel skiva.
This Is Head 324
-Hade ni skrivit grunden på låtarna innan ni åkte upp till Mjörn för att jobba?

Vi hade skrivit lite under våren innan förra sommaren.
I Februari var vi i USA och gjorde några spelningar i New York och Los Angeles. I LA hade vi hyrt en liten songwriting studio där vi jobbade i ett par dagar. Det var ganska inspirerande att vara där när man visste hur slaskigt det var hemma. Där kunde vi jamma och fick ihop kanske hälften av skivan som vi sedan då kunde förädla på Mjörn. Men ljudmässigt finns inget kvar av det som vi gjorde i Los Angeles, utan allt är återinspelat i Timmerdalen.

-I och med att allt var inspelat under begränsade former, var det en mardröm att mixa ihop allt sedan?

Nej, jag tycker det blev en ganska typsik kreativ process, så som den brukar se ut. 
Vi hade bokat in två veckor i Studio Möllan här i Malmö där vi skulle förädla lite och då tyckte vi det kändes bra. Sedan började vi mixa under flera månader, och tillslut gjorde vi nog för mycket.
Efter det var jag och Tom Malmros som spelar bas i USA igen. Där åkte vi tillsammans med en kompis i bergen vid Los Angeles och han bad att få lyssna på materialet. 
Jag hade bara med mig grundinspelningarna från Mjörn, och när vi lyssnade på det kom vi fram till att det goda fanns i grunden. Kanske var ett halvårs mixande lite onödigt?
När vi kom hem började vi mixa om det igen och gick tillbaka till grunden. Samtidigt är det ju ganska bra att testa massa. Kommer man fram till att det var bra från början, så är det ju bara grymt.

-Hade ni något tema eller grundidé för skivan?

Vi ville nog ha det mindre bombastiskt och mer luftigt denna gången. Vi hade lite problem med förra skivan som var så väldigt bombastisk och med bra ljud när vi skulle spela låtarna live.

-Hittade ni några favoritområden kring Mjörn medan ni var där?

Vi var faktiskt ingen annanstans än i stugan och badplatsen. Det var helt fokus på att spela in. Det var väl det som gjorde att vi kom hem med tio låtar istället för tre som vi hade räknat med.

-Hört några reaktioner på skivan?

Jag har pratat med två journalister som säger att de känner igen sig lite från förra skivan, och ännu mer från första. Att vi hittat tillbaka dit, men samtidigt utvecklats.
Själv känner jag att detta är den bästa skivan vi gjort. Den har en så fantastisk inramning och tydlig röd tråd. Men det har ju också med att jag kan associera med en väldigt bra vecka med kreativt flow.

-Vad skulle den röda tråden då vara?

Den röda tråden är att det är i samma lokal och samma tidpunkt som allt skrevs. Jag är lite fånig med det kanske, men när vi hade de begränsningar vi hade och inte kunde välja en annan förstärkare eller bland 10 olika gitarrer blev det en enhetlig skiva som blev jämn och bra.

Närmast kommer This Is Head åter att besöka skärgården kring Göteborg för att ha en konsert på Brännö den 5:e September.
Du kan lyssna på nya albumet här:

This Is Head
@Facebook

Vad tyckte du?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
Favoriter Apple Music
Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

Popmuzik Lover Patreon

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla de musikinskick och förfrågningar vi får från våra Patreons. Som Patreon stöttar du bloggen samtidigt som du kan tipsa om nya låtar och artister att uppmärksamma.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. As a Patreon, you support Popmuzik while also being able to submit your songs to the blog.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011